

Przeniosło się to przez typ, niezależnie od producenta. Samolot nr 1 ma niewiele więcej niż pięć cali długości. Typowa gładka płaszczyzna (ok. 9 cali) to zwykle płaszczyzna nr 4, samoloty typu jack na ok. 14 cali to płaszczyzna nr 5, 18-calowa przedplana to płaszczyzna nr 6, a płaszczyzny łączące na dwadzieścia dwadzieścia dwa do dwudziestu czterech cali to odpowiednio płaszczyzna nr 7 lub 8. Oznaczenie, takie jak nr 4½ oznacza płaszczyznę o długości nr 4, ale nieco szerszą.
Stolarz Łódź a różne oznaczenia
Oznaczenie, takie jak 5-1/2 oznacza długość nr 5, ale nieco szerszą (w rzeczywistości szerokość nr 6 lub nr 7), natomiast oznaczenie, takie jak 5-1/4 oznacza długość nr 5, ale nieco węższą (w rzeczywistości szerokość nr 3). Wersje “Bedrock” z powyższego są po prostu 600 dodane do numeru bazowego (chociaż nigdy nie wyprodukowano “601”, taki samolot jest rzeczywiście dostępny u wyspecjalizowanych dealerów; 602 do 608, w tym wszystkie frakcje, zostały wykonane). Natomiast o stolarzu poczytasz więcej na: stolarz Łódź.
Kolejność użycia:
- Stanley nr 32 przejściowa płaszczyzna łącząca (26 cali długości),
- Płaszczyzna wygładzająca,
- Japoński samolot w użyciu,
- Typowym zastosowaniem w spłaszczaniu, wierceniu i wygładzaniu zgrubnej tarcicy może być typowa kolejność stosowania w struganiu, wierceniu i wygładzaniu zgrubnej deski:
Płaszczyzna scrubu, która szybko usuwa duże ilości drewna, ma długość około 230 mm (9 cali), ale jest węższa od płaszczyzny wygładzającej, ma wypukłe krawędzie tnące i szerszy otwór wlotowy, aby pomieścić wyrzut grubszych wiórów/ wiórek.
Samolot typu jack ma długość do 14 cali (360 mm), kontynuuje obróbkę zgrubną, ale z większą dokładnością i zdolnością do spłaszczania niż w przypadku peelingu.
Płaszczyzna łącząca (w tym mniejsza płaszczyzna przednia 14-20 cali (360 do 510 mm)) ma długość od 22 do 30 cali (560 do 760 mm) i jest używana do łączenia i ostatecznego spłaszczania płyt. Do przygotowania powierzchni do wykończenia stosuje się płaszczyznę wygładzającą o długości do 250 mm (10 cali).
Polerowanie płaszczyzną (kanna) jest tradycyjną japońską płaszczyzną zaprojektowaną tak, aby golić mniej niż zachodnia płaszczyzna wygładzająca w celu uzyskania wyjątkowo gładkiej powierzchni. Polerskie płaszczyzny mają taką samą długość jak zachodnie płaszczyzny wygładzające, a w przeciwieństwie do płaszczyzn zachodnich, które są popychane przez deskę, są ciągnięte obiema rękami do użytkownika.
Stolarz Łódź a użyty materiał
Samoloty mogą być również klasyfikowane według materiału, z którego są zbudowane: Drewniana płaszczyzna jest w całości drewniana z wyjątkiem ostrza. Żelazko trzymane jest w płaszczyźnie drewnianym klinem i regulowane przez uderzenie młotkiem w płaszczyznę.
Płaszczyzna przejściowa ma drewniany korpus z metalowym odlewem osadzonym w nim do przytrzymywania i regulacji ostrza. Metalowa płaszczyzna jest w dużej mierze wykonana z metalu, być może z wyjątkiem uchwytów.
Płaszczyzna wypełnienia ma ciało z metalu wypełnione bardzo gęstym i twardym drewnem, na którym spoczywa ostrze i uchwyty są formowane. Są one zazwyczaj produkcji angielskiej lub szkockiej. Są one cenione za ich zdolność do wygładzania trudnoziarnistego drewna, gdy ustawione bardzo drobno.